Betaalwijze

U bepaalt zelf de entreeprijs!
Een kaartje kopen voor het festival is dit jaar niet mogelijk.

Er wordt echter wel entreegeld voor de verschillende programma's op het festival gevraagd. De hoogte daarvan bepaalt u als bezoeker zelf, nádat u het programma heeft gezien.

Vol = Vol
Als u heel graag een programma wilt zien, raden wij u aan om een kwartier voor aanvang van het programma aanwezig te zijn. Dit geldt in het bijzonder voor programma's in de Kleine Zaal.

Lees hieronder alvast het artikel hierover dat in het festivalmagazine verschijnt.

Eerst poëzie halen, dan pas betalen
tekst: Renée Dannis

Het 39e Poetry International Festival verwelkomt zijn bezoekers met een nieuw concept: eerst het programma bijwonen, dan de waarde bepalen en daarna pas betalen. Bij het verlaten van de zaal kunnen ze hun geldelijke waardering in de daarvoor bestemde boxen deponeren. Een uitgesproken voorbeeld van ‘waar voor je geld’. En een enorme motivatie voor de organisatie om het beste van het beste te laten zien. 

Ze zouden bij de supermarkt raar opkijken als je zou zeggen: ‘Ik kom morgen wel betalen, eerst kijken wat ik het waard vind.’ Toch is achteraf betalen een fenomeen dat zich in groeiende mate laat zien: ondernemers laten hun opdrachtgevers steeds vaker pas achteraf bepalen wat ze overhebben voor het door hen geleverde werk. En niet alleen de kleine zelfstandige: de Eindhovense Schouwburg bracht eind vorig jaar een flamencovoorstelling die de bezoekers pas achteraf met hun betaling waardeerden en er zijn zelfs al restaurants met menukaarten zonder prijs. Eerst proeven, dan betalen. De klant is écht koning.

Uitdaging
Deze zogenaamde ‘andersom-economie’, waaraan de media de afgelopen maanden ruimschoots aandacht hebben besteed, heeft veel voordelen. Hoewel het in eerste instantie misschien lijkt alsof alleen de klant of opdrachtgever ervan profiteert, plukt ook de aanbieder er de vruchten van. Die moet scherp blijven, zorgen voor een kwalitatief hoogstaand aanbod. Dat is een uitdaging, en uitdagingen willen de creativiteit nog wel eens flink verhogen. Er is geen aanbieder die er iets voor koopt als potentiële klanten wegblijven of klanten nooit meer terugkomen. Poetry International heeft vooral ervaring met de eerste categorie. ’Elk jaar opnieuw blijken nieuwkomers aangenaam verrast zijn en vast van plan om het jaar daarna terug te komen op het festival,' vertelt Bas Kwakman, directeur van Poetry International. 'Maar veel ongeoefende poëzielezers en –luisteraars kopen niet zomaar een kaartje om ‘even een avondje poëzie te pakken’. De drempel is gewoonweg te hoog. Niet omdat een kaartje zo duur is – een dagkaart kostte vorig jaar €10,00 voor studenten en jongeren, en €12,50 voor overige bezoekers – maar vooral door het bestedingsrisico. Wie alleen voor die ene dichter komt, vindt een dagkaart misschien te hoog geprijsd en wie van onbekende poëzie wil proeven, weet niet wat hem voor dat geld te wachten staat.' 

Warm onthaal
Poetry International wil een geïnteresseerd publiek in aanraking brengen met internationale poëzie. Met bekende en veelbelovende dichters uit alle windstreken. ‘Het publiek staat centraal,’ zegt Kwakman. ‘Ons netwerk en onze ontdekkingen delen met het publiek is in principe interessanter dan er geld aan verdienen. Door deze nieuwe betaalwijze kunnen we een groter publiek verwelkomen. Om alle bezoekers, dus ook de nieuwkomers, een warm onthaal te bieden, lopen er gastvrouwen en –heren op het festival rond, die de bezoekers zonodig wegwijs maken in de Rotterdamse Schouwburg en het festivalprogramma en uitleg geven over de nieuwe manier van betalen.’
 

stad vanaf strand 2.JPG
 (foto: Portugal | Bas Kwakman)



 

39e Poetry International Festival